Wednesday, March 11, 2009

Practical transportation

Hari nie, ktorg belajar mcm ner nk pindah kan pesakit dgn cara yg btl..
kt tak blh main tarik jer.. kesian pesakit tue, dah la cedera pastu kt tambahkan lagi dier pny sakit..
so kita kene la blj teknik2 tue, Prof. Ikram and Dr. Basmullah membuat demo mcm ner nak pindah kan patients.

Ms mula2 tgk Prof buat, mcm senang jer.. tp bl aku try, sakit gak belakang.. tp dengan teknik yg betul kita blh angkat la..so kita pny tulang belakang tak akan cedera. dan satu lagi, aku rs aku kene byk exercise la..biar ader muscle skit..senang la nk angkat..

Patients 1st yg aku angkat ialah parvin, berat parvin 42kg and aKu 40 kg.. so blh kot nak angkat parvin..yes berjaya angkat parvin..tp lepas angkat parvin dah x blh nak angkat zue (semua tenaga dah guna kot hehehe). then lps tue aku kene jd patients, tp best gak jd patients nie, coz org yg akan kita..then kitaorg blj mcm mn nak buat balutan klu ader fracture and mcm ner nak msk kan drip..

mari kita blj ok..

1st: 1 person carry 1 patient
2nd: 2 person carry 1 patient
3rd: 6 person carry 1 patient (with stretcher)
4th: cara nak ikat bila ader fracture
5th: balutan kepala

Tq to Prof Ikram and Dr. Basmullah sebab sudi mengajar kitaorg.























Prof Ikram tgh angkat Aiman























Prof ikram and Jimi tgh nak angkat zaizul (1st technic)























(2nd teknik)































































patients sempat posing tau..























use collar neck pad for cervical injury
























bakal2 doctor yg akan membantu apabila ader disaster.
Insyaallah.
























nie la hasil balutan aku kat parvin.. harap2 cukup kemas la..
medicine have their own art..
























hasil balutan parvin.. i ader open fracture kat kepala..
























2 org pateints yg tak kenal aper itu sakit..hehehe..









No comments:

Post a Comment